tisdag, juni 06, 2006

Nationaldagen 060606


















"La Bamba" slåss förgäves med blåsorkestern, när den invaderar parken där verdandi nyss höll latinamerikansk konsert. Mariachi ersätts av bastuba och så småningom av kör. Det delas ut svenska flaggor och några av deltagarna i cocktailpartyt blir så upphetsade av de eggande tonerna att de klappar i takt och skriker bravo, innan de lätt ostadigt driver iväg.

I centrum sitter Ola "känd från Idol" och skriver tålmodigt autografer. Det är en lång kö av tjejer framför honom, de flesta i mellersta tonåren, förvånansvärt få yngre. Funderar som ofta förr varför kassörskorna i livsmedelsaffären låter så irriterade på varann. Det är som om varje fråga skulle vara ett intrång i deras revir. Uppskattar dock ordvalet - Jag har inga, jag har bara några - när "min" kassörska försöker växla till sig 50-lappar och tjugor från kollegan bakom.

Annars har Nationaldagen varit ganska händelselös, både jag och M jobbar på varsitt håll, även om vi hann med en cykeltur till Q för att köpa en MP3-spelare åt henne. För mig började den dock ganska tidigt, kl 00.20 kom Dotter hem från Paris (skolresa). Det första hennes kompis sa till mig på Arlanda: "du ser inte alls ut som en köttbulle, Dotter har sagt att du är liten och rund". Det kändes ju riktigt bra att inte se ut som en köttbulle, Dotter hade åtminstone vett att se liiiite skamsen ut, hon hade sagt att hennes Mamma var lång och smal och Pappa kort och rund;-). Efter diverse skjutsar var jag hemma klockan halv två och klarvaken klockan sju. Fick i alla fall läsa ut "Gentlemen" till slut, de sista två veckorna har läsning bara inte fått plats, men jag börjar se fram mot semestern, och åtminstone en liten tid av händelselöshet.

1 kommentar:

Marie sa...

Hihihi...din dotter är nog min idol, faktiskt! ;)

Hörru köttbullen, när du lägger in dina fina bilder ser jag aldrig första delen av dina texter - är det min webbläsare det är fel på?