onsdag, januari 10, 2007

Fläckar...


Det är inte så smart att lämna maränger i ugnen för att torka färdigt. I flera dagar. Så att man glömmer bort dem. När jag sätter på ugnen för att gratinera kasslern med svampstuvning, är det en skarp bränd doft som aktiverar minnescellerna. Jag hinner slita ut plåten innan marängerna får en alldeles för brun ton, barnen och jag är inte så petiga.
En annan sak som inte är så smart är att försöka blanda ut svampstuvningen med överbliven Campbells krämig grönsakssoppa. Den får en säregen orangeaktig färg och en för svampstuvning ganska olämplig syrlig anstrykning. Lyckligtvis har jag lite ädelost i frysen, jag smular den över anrättningen och sältan i osten balanserar ut syrligheten. Barnen äter som galna. Tanden gör inte så ont längre, så jag passar på att tugga lite jag med. I övermorgon ska den ut!

Inga kommentarer: