onsdag, januari 17, 2007

Nyårslöften

Jag bröt mitt nyårslöfte och handlade julskinka på extrapris. Jag har gjort det förr om åren och det är fortfarande så att resterna från extraprisskinkan från 2005 ligger och morrar åt mig längst in i frysen. Lik förbaskat gick det inte att motstå Hälsingeskinka för 29,90 kilot och det gick att köpa den i kilobitar. Dessutom hade jag en idé, man kan göra Paella på den. Jag mindes Paellan i Madrid med stora bitar av rökt saltat kött - skinka måste fungera.

Den stora kokboken Internet innehöll bland annat Paellatips från Antonio Banderas och Melanie Griffith - inte så trovärdigt. Det här receptet gillade jag däremot. Det är alltid trevligt när det ingår ett dokumenterat glas vin och musik till kocken. Jag gjorde en del byten. Eftersom min alkoholmoral är närmast lutheransk (ingen alkohol på veckodagar (oftast)) blev det melonläsk i stället för vitt vin, Paco de Lucia blev Touré Kunda (förmodligen ett uppköp). Kanin är svårt att få tag på på Coop, däremot hade de fläskkarré för 29.90 kilot. Kyckling - ähh strunt, chorizon tar mycket mer plats i frysen (och jag behöver frysa resten av fläskkarrén). Krabba - för lyxigt. Musslor - fins på burk. räkor - slut. Fatta att jag gick ut på balkongen och tog rosmarin ur krukan - i januari! Så här gjorde jag Silkes Paella - jättemumsig.

På med musik från Senegal i vardagsrummet - högt.
Öppna en Fantasy vattenmelonläsk.

Ta fram
Kokt Julskinka med svål, skuren i ojämna bitar, ca ett kvarts kilo
Två chorizokorvar
Tre hekto fläskkarré
En burk musslor
En burk tomater
En lök (stor)
Två vitlöksklyftor
En grön, gul och röd paprika (går bra med fryst)
Två nävar gröna ärtor (Findus)
Saffran, en påse
Tre deciliter ris (spanskt rundkorningt)
Fem deciliter kycklingbuljong (en buljongtärning, 5 dl vatten, två min i mikron)
Olivolja, salt, rosmarin, citronmeliss, chilipeppar.

Ta några klunkar melonläsk direkt ur burken, dansa över till spisen.

Häll olivolja i en gryta, hacka löken och vitlöken och låt den fräsa på svag värme.
Hetta upp en stekpanna (olivolja) ordentligt och lägg i fläskkarrén bryn den så att den får ordentlig yta.
Lägg i det stekta köttet i grytan, lägg i chorizo, skinkan skuren i ojämna stora bitar, häll i safffran och chjilipeppar, rör om och fyll på med tomaterna och vätskan i musselburken. Låt koka upp.

Dansa över till läsken och ta några klunkar.

Häll i riset, rör om och spä med halva mängden kycklingbuljong
Småkoka i cirka 20 minuter. Lägg i musslor, paprika delad i tre, sedan skuren i 5 mm strimlor, hackad rosmarin och citronmeliss. Smaka av med salt, fortsätt koka till riset är mjukt, cirka 5 minuter till.

Drick upp läsken, dra ner musiken och njut - att dricka melonläsk till Paella är helgerån.

P.S. Barnens mamma ringde mitt i maten och berättade att Dotter skulle konfirmeras 5 maj och vi behövde planera "mottagningen". Jag som planerar en dag i taget lät lite förvånad och fick då den uppbyggliga historien om hur "mottagningen" var när Dotters kusin som bor i Stocksund med stenrika (jag menar stenrika) föräldrar konfirmerades. Vi är sååååå långt ifrån varann.... så här tio år efter kan jag bara inte fatta att jag klarade av 18 år ;-) Men hon är en bra mamma.

P.P.S. Maten bör räcka till tre.

1 kommentar:

Marie sa...

Om man får pilla bort musslorna så kommer jag! :)
(Märkligt hur man ett helt liv kan låta bli att smaka på nåt bara på grund av dess utseende...men så är det)