måndag, december 24, 2007

Den tredje Julaftonen

Redan i fredags firade jag, M och barnen den första. De skulle vidare till Mamma på lördagsmorgonen och sedan tillbringa kommande vecka i fjällen. Efter att jag inledningsvis gick i strejk (jag trött, Dotter tonåring) lyfte det till slut. Vi rullade köttbullar tillsammans, valde kryddor - Dotter ville ha med kanel, jag nejlikor och en anings spiskummin - satt för en gångs skull tillsammans alla vid ett bord och samtalade.

Dotter som har jobbat ruskigt hårt sin första termin på gymnasiet hade ett religions/samhällskunskapsarbete som skulle lämnas in före julafton?! Ett av ämnena var "Varför uppstår rasism?". Varken M eller jag har snågra svårigheter att upprätthålla ett sådant samtal. Vi fyra tillsammans avverkade drygt ett kilo köttbullar, några revbensspjäll glaserade med Hoisinsås och ingefära och ett paket Najadlax. Givetvis glass, kakor och nästan en Aladdinask efteråt. Alla var helnöjda med sina presenter.
Dagen efter, innan Barnen gav sig av, hade vi också ett samtal om varför homosexualitet är så illa sedd, speciellt i abrahamitiska religioner och varför ett lågt förtroende för rättsapparaten urholkar demokratin.

Lördagen var M:s och min dag. Vi gick runt en stund i Stockholm som var förvånansvärt folktomt, med tanke på den otroliga trängseln i förorten. En smått magisk upplevelse var Urban Christmas, Atlasmuren 22, grottan under S:t Eriksbrons fäste. Några små provisoriska stånd med huttrande människor i en Mad-Max-aktig miljö, med graffiti, affischer, bottenlöst mörker här och där upplyst av portabla halogenstrålkastare.

På kvällen firade vi att M har lämnat in avhandlingen. Vi drack tysk sekt (torr som fnöske) åt löjrom direkt ur byttan, skedade upp på spisbröd, några kronärtskockshjärtan slank också med. Sedan tog vi fram finaste rödvinet, gjorde oxfilé med jordärtskocks- och potatisgratäng, rödvinssky och glaserade grönsaker. Resterande Aladdin som efterätt, tillsammans med Etxe Oneko, ett rött dessertvin från Uruguay - en riktig höjdare med en smak av bittra körsbär. Vi bytte julklappar, jag fick ett par handtryckta kuddfodral av en konstnär hon hittat på eBay, hon fick en sodavattenmaskin. Så har vi det.

I eftermiddag rövar vi bort Mamma från sjukhuset, hon kommer hit. Jag har efter alla dessa år blivit betrodd med att göra fisksoppa och steka fisken. Det är en annorlunda uppgift. Jag som lägger min själ i att utgå från recept och fortsätta på egen hand ska nu försöka få detta att smaka som det altid gjort.

Nu ska jag tämja dammsugarmonstret och lyssna på en skiva med El Perro del Mar som jag köpte i går.

1 kommentar:

dyermaker sa...

Vilken verkligt mysig jul du har! Önskar dig/er en riktigt god fortsättning på den!

Och... vänta nu... går dotter i GYMNASIET? Hur många år sedan är det då inte sedan ni campade i Falkenberg och vi grillade och drack öl?

Tempus fugit...