onsdag, december 05, 2007

Muntrationer

Klockan fem äter Mamma middag. Pappa och jag sitter med. Han fäller en kommentar som får henne att brista ut i gapskratt. Det känns bra, ingen bryr sig om att lite av maten faller ur hennes halvt förlamade mun. Lite frånvarande tar Pappa en servett och torkar hennes knä, en omedvetet öm gest. Vi skrattar mycket, jag är inte säker på vem som försöker hålla modet uppe hos vem, men det fungerar för oss alla.

Jag får tag på en påse frysta räkor för tio kronor, skalar dem och kokar av räkskalen, låter fonden koka ihop till hälften. Sedan fräser jag vitlök, ingefära och en grön chili (reglera styrkan genom att ta bort det vita) i lite neutral olja, häller på sesamolja och en tesked röd currypasta.

Skivar ner en purjolök och grovt hackade vitkålsblad som får fräsa en stund. Under tiden skär jag en kålrabbi i tunna skivor och slänger i den för att värmas upp. Den ska vara knaprig. Till sist häller jag i fonden, zestar ner en halv lime, klämmer i saften, slänger i räkorna och tar av kastrullen från plattan. Äter curryn med rispasta, det räcker till i morgon också.

Dagens loppfröexperiment: En halv deciliter mild ekologisk yoghurt kryddas med salt efter smak, lite peppar och finhackad persilja. Häll i två teskedar loppfrön och låt stå över natten. Fröna suger upp vätskan och stabiliserar konsistensen, så att massan kan bres på morgonmackan i stället för smör eller färskost.

1 kommentar:

Marie sa...

Det där loppetipoppet ska verkligen testas!

Skönt att höra att gnistan finns kvar hos din mamma - jag ser just nu dagligen så många som tappat den, och då är det svårt att repa sig. Är hon hemmavid nu igen?