lördag, december 01, 2007

Små steg


Självporträtt

Fredagsmaten började till lunch vi åkte med jobbet till en kolgrill i Tensta, den som ligger vid Shellmacken mitt emot Eggeby gård. När vi kom in, 17 personer, hade de dukat ett bord med vita servetter och serverade nybakt nanbröd, skålar med hummus, baba-ghannoush, harissa och underbara svarta oliver före maten. Eftersom maten tog en bra stund, och brödet var varmt och gott, åt vi en hel del.

Grillspettet och de friterade grönsakerna var även de perfekta, tillsammans med riset, kryddat med kardemumma och serverat med ett smörpaket. Den lunchen räckte ungefär till klockan åtta på kvällen - minst.

Eftersom barnen just nu, åtminstone Dotter gillar fläskfilé köpte jag en liten till dem, gned in den i Caj p:s grillkrydda med vitlök - helt oslagbar till det mesta och helstekte den. Son är dödligt förtjust i råstekt potatis - tunna skivor - som först får ordentlig färg i stekpannan och flyttas sedan till en ugnsform och får mogna, tillsammans med vitlök salt och peppar. Jag lägger fläskfilén på den en stund och läser taffel.se, tills Dotter som för övrigt är extremt tonårig i kväll, morrar något om maten och klar.
Själv ha jag kokat en fläsklägg i smyg och äter den med riven peppparrot och grovt bröd. Givetvis inklusive svål.

Mamma börjar tuffa till sig. När jag kommer sitter hon redan i rullstol och gör stort nummer av att rulla iväg till dagrummet utan hjälp. Med en hand! Hon talar tydligare och är mer otålig. Gott tecken.
Själv finner jag ro bland stekpannor och somnar i soffan. Dotter sover med huvudet på min axel och handen på min mage. Kärlek!

3 kommentarer:

Marie sa...

Ååå men så skönt med mamsen!

Något säger mig att du är en jävel på fläsklägg, nåt jag själv aldrig vågat mig på.

Silke sa...

Mårr,jag är en jävel på att äta den! Tillagningen är inte tillräckligt komplicerad för att man ska sägas vara en jävel på den...

Marie sa...

Hm. Tro det.