fredag, december 28, 2007

En fransman, en spanjor, en italienare och Stieg Larsson

För ett par dagar sedan köpte jag en Camembert, en Président för halva priset. Det är då som de brukar vara bäst, en hård skorpa med ett mycket mjukt inre. Den här gjorde mig inte besviken, den formligen exploderar i munnen, en liten bitterhet och en rik fyllig smak, betydligt mera karaktär än Brie. Jag har köpt en liten baguette till den, bara som tilltugg. En spansk manzanilla "La Guita" kompletterar upplevelsen, ganska otippat, men desto trevligare.

Fortsättningen på måltiden blir en tomatsås med italiensk salsiccia - inte den från Scan, utan den från Martinas. Skalet tas av, och korven mosas i en kastrull där redan stekt lök och vitlök har småputtrat i olivolja en stund. En liten skvätt av kockens vin som i dag är en halvflaska Campolieti, sedan en halv burk tomater. Jag förstärker smaken med fänkål och peperoncini och låter koka ihop medan jag gör i ordning ett halvt paket färsk pasta som legat längst in i kylen. Riven parmesan över och det blir ett gudomligt tillbehör till vinet.

Tidigare i veckan fick jag äntligen tag på sista delen i Stieg Larssons trilogi på biblioteket (jag köper inte, jag lånar böcker i första hand). Den är med som sällskap genom hela måltiden och kommer att fortsätta vara det resten av kvällen. Till efterrätt blir det ostkaka, med citruskompott ackompanjerad av julmust (den med julkryddor).

Inga kommentarer: