måndag, december 17, 2007

Julbak










Jag rullar vaniljhorn för första gången in mitt liv. Det är sådana man bakar till jul i Tjeckien. Det gäller att kupa händerna på rätt sätt, så att degbitarna bildar små cigarrer med tjock mage och smala spetsar innan de böjs till halvmånar. Mamma, som alltid har bakat dem tidigare är orolig för att saker och ting inte ska bli som tidigare jular. Faktum är att jag är den andre i familjen som bakar dem. Jag gör det av ren nyfikenhet, bara för att jag kan, men Pappa - som aldrig har bakat något i hela sitt liv - han bakar dem av kärlek. Han kommer med dem till sjukhuset och ger till Mamma. De är lite brunbrända, knaggliga, i en plastpåse. Mamma och jag äter och berömmer dem.

Jag tror inte jag visar mina, även om de inte blev så här jämna och fina efter bakningen. De flöt ut och fastnade i varann, inte alls som Mammas.

Inga kommentarer: