torsdag, december 20, 2007

Det drar ihop sig

De sista dagarna innan jul har varit kaotiskare. Kanske kaotiskast. Den stora uppgift jag försöker sltuföra tar all tid. Särskilt när medarbetare förvandlas till motarbetare mitt i, och börjar befrämja egna intressen. Det är riktigt skönt mitt i röran att hälsa på Mamma, sätta mig ner på hennes säng och ta saker i den takt hon behöver.

Det skulle ha hänt i dag också, jag skulle bara gå och handla. När jag plockat upp varorna på bandet, fanns det ingen plånbok i fickan. Eftersom jag stoppade dit den i morse, blev jag orolig. Affären är nära hemma så jag kollade där, ringde till jobbet, samtidigt som en händelse på väg till affären började växa i betydelse. Jag blev nämligen påsprungen. En ung flicka gick mot mig och jag mindes nu att jag tyckte att min parka rörde sig på ett konstigt sätt, men tänkte inte på det mer just då.
Till slut stod det klart för mig att jag blivit bestulen. Snabbt ringde jag och spärrade alla kort, inklusive körkortet, ringde Pappa som omedelbart kom och tog ut pengar åt mig och hann precis skriva polisanmälan - som man numera kan göra på internet - när Dotter kom in genom dörren.

"Jag har blivit bestulen!" hojtade jag. "Nej, jag hittade din plånbok i min ficka alldeles nyss...."

Två svarta parka på klädhängaren i morse, numera lika långa - jag lyckades stoppa plånboken i fel innerficka. Bara kontanter över hela julen, första kortet skulle komma i mellandagarna påstod banken. Tjoohoo.

Ni som läser det här, behöver väl inte sprida det vidare? Även om det är en rolig historia, så indikerar det en hel del om sinnestillståndet, lever man i hundraåttio tillräckligt länge hinner det hända mycket innan man inser att man är på väg åt fel håll. Nå, det är jag som tar minst nästa vecka ledigt.

Apropå hundraåttio, fisken är filéad, skinkan är kokt i tranbär och äppeljuice (Nigellas genom Isobel) och väntar på griljering, revbensspjällen är förkokta. Här ska firas tre jular. En med Barnen i morgon, en med M på lördag och en med föräldrar på den "riktiga" julafton. Tjohoo...

...och en God Jul till er alla.

5 kommentarer:

dyermaker sa...

HOHOHO... ;)

Ta sig nu en Caol Îla och ett djupt andetag... Jag ska öppna min 18-åriga ikväll!

Marie sa...

Du hade väl karpen vänd mot Düsseldorf innan du tog den av daga? :D

/Medicinjouren

Silke sa...

Mårr, det var inte jag som tog den av daga utan männschorna i Hötorgshallen. Dock ligger deras skärbräda i den rätta syd-syd-västliga riktningen, jag kollade det innan...

Marie sa...

Puh, här har man legat sömnlös ;)

Ulrika sa...

Well... min far har gjort samma sak. Brorsan lyckades få med sig hans plånbok och så var cirkusen igång. Han hann också spärra allt.

Djupa andetag och glöm inte att funder över varför när du väljer vilka saker du ska lägga energi och fokus på.