onsdag, maj 01, 2013

Första Maj


Den skånska slätten börjar bli försiktigt grön. Vidsträckta fält interpunkterade med fyrkantiga hyreshus. Som så ofta i de här trakterna, set de ut att blivit utkastade på en åker. Tåget stannar i Landskrreuna där stationen är belägen 9.90 m.ö.h . Vilken fantastisk mätprecision (för att inte tala om höjden).

Jag har med mig Stalins Kossor, av Sofi Oksanen, men låter boken ligga i ryggsäcken och låter blicken vandra över det vidsträckta landskapet. Läste i DN om en forskare som påstod att det bara är då, som hjärnan kan provköra alla sina program och finslipa dem. Den synen passar mig som gammal tekniker. Jag belönas också med att få se en hare skutta fram och lite senare ett par betande rådjur.

Köpenhamn är på sitt soligaste humör. Danskarna firar visst inte första maj, men andelen yngre män med klargröna burkar i nävarna är påtaglig. När jag strosar runt på Ströget, möter jag först vaktparaden. Ställer mig framför och fotograferar helt ogenerat, precis som alla andra. Det är något speciellt med pukor och trumpeter som skickar tillrande droppar nerför ryggraden. Skrämmande vilken påverkan musik har på en människa som anser sig styra sina tankar.

En stund senare hörs andra, mer omstörtande trumpeter. Det är musik från Balkan. Jag går omedelbart åt det hållet och möter något som inte riktigt är ett första maj tåg, men in alla fall tåg. Mitt i tåget kommer en ljudanläggning som man byggt ovanpå en trehjulig cykel. Rätt imponerande bashorn (för en som sysslade med högtaleribygge i sin ungdom) och ljudet fyller hela gatan. Som vanligt i dag finns det en laptop kopplad till hela härligheten som den cyklande diskjockeyn manövrerar. Folk dansar, transporterar flak med öl på cyklarna och ser ut att ha det bra i största allmänhet. Jag går med en stund och har det mer än bra i största allmänhet. Tar några danssteg får bekräftande nickar, Glad.

Efteråt går jag vidare till Ködbyen, där mitt egentliga mål, Fiskekroen är stängd, men PatePate är öppet. Beställer kalvråbiff med krispig potatis och ett glas bra vitt vin för ett mycket rimligt pris. Sitter i solen som nu värmer på bra och tittar på hur människor interagerar. Folk med utseenden så olika, att de normalt aldrig skulle prata med varann i Sverige, tycks umgås obehindrat här. Skönt! Även om man häver i sig tre öl på kortare tid än jag hinner dricka mitt vin, är det i alla fall bra öl.

När jag ätit upp går jag längs kanalkanten till Cibi e Vini, där jag har lovat mig själv två flaskor vin. Jag har ett bra samtal med frun, Mie och köper ett lätt norditalienskt gjort av Signora Foradori, där rankorna har vuxit i stenig jord, i vindskyddat läge. Det andra är ett kraftigt vin som har vuxit upp vid havet nere i sydöstra Italien. Vi var båda glada åt mitt köp.

Innan jag tar tåget tillbaka till Sverige, sätter jag mig en stund på Smörrebrödskrogen Christian 4 tal och beställer ett med rostbiff, pickles.och stekt ägg och ett med blåskimmelost, rå äggula och honungsrostade hasselnötter. En ofiltrerad öl får vara med också. Jättegoda!!

En alledels underbar, solig första maj full av upplevelser. Jag småslumrar hela vägen till Helsingborg, där jag tar flygbussen till Ängelholm.

I morgon verkligheten.

1 kommentar:

magda sa...

Galet fint!