torsdag, juli 13, 2006

Ouaaahhh

Det är riktigt skönt att cykla nu. Jag känner att det finns kraft kvar i benen även efter en lång uppförsbacke, det är en glädje att känna att det stramar i gluteus på ett sätt som inte gör enbart ont, jag brukade ha rätt schyssta gluteus(glutei? gluteusar?). Det blev över fyra mil i dag med, jag skulle bara ta en kortare tur, det blev Rotebro och sedan Upplands Väsby. Många uppförsbackar.

Jag var tvungen att åka in till jobbet en kortis, två samtal som inte gick att undvika. Cykel är bra efter. Mycket bra, utom på ett visst ställe, där gör det ont efter två timmar på sadeln.

Dagens frysrunda resulterade i en kalkonstek som jag steker i ugnen inrullad i peppar och salt. Till den blir det farfalle och en gremolatakryddad tomatsås. Igår fjärran Östern, idag Italien. Förresten, tro inte att innehållet i frysen minskar på något sätt, under tre dagar har den fått svälja lammrostbiff, lammytterfilé och lammentrecôte, alltsammans till ytterst humana priser (typ hälften av det normala).

Igår tog jag en liten utflykt till Uppsala, Biltema håller till där och jag skulle köpa reservdelar. Så mycket spännande, bra-ha saker! Alla fantastiska verktyg, alla ficklampor med lysdioder i, alla... jag sliter mig lös med inget värre än ett laservattenpass för 89:-. Passar på att fika på Ulva Kvarn. På vägen dit undertrycker jag en impuls att bara fortsätta på 272:an, Östervåla, Buckarby, Gysinge, Österfärnebo, Hofors... det blir inte den här gången. Jag nöjer mig med en precis absolut nyss nybakad rabarber/jordgubbspaj med vaniljsås. Den är ugnshet och ströt ovanpå frukten är sött och jätteknaprigt.

Sistan anhalten i Uppsala är Martinas Italienska delikatesser. Jag köper riktig Salsiccia (frysen), Tomme chevre, ansjovispasta och riktiga tomatburkar (varav en medverkar i dagens mat). På vägen hem råkade jag höra att Håkan Lidbo "Sveriges kung av elektronisk musik" skulle spela på Bloms café på Skeppsholmen. Jag hinner precis hem, äta resten av den bengaliska curryn och ta tåget in.

...nu går grabbarna med megafonen förbi nedanför balkongen igen - vilken leksak! Dom älskar att gå fram och tillbaka och skrika könsord i den så att det ekar mellan husen.

1 kommentar:

Silke sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.