tisdag, juli 11, 2006

Två dagar


Måndag:
M rapporterar från Italien, hon har farit runt i bil och viftat med stor italiensk flagga stor del av natten. I dag är alla italienare hesa och lyckliga.
Själv har jag bara de vanliga gänget som skriker utanför. Bänken nedanför balkongen är deras samlingsplats. Grabbarna tuppar sig för tjejerna (och för varann också tror jag) det kan bli ganska högljutt.

Själv har jag ägnat mig åt bilvård. Jag bytte olja och kollade upp hålet i avgassystemet. Givetvis är det på delen med katalysatorn, något som ofta blir svindyrt. Funderar på att byta själv, kollar t o m upp en leverantör som levererar för en tredjedel av normalpriset, men de fins i Mölndal. Ringer en verkstad i närheten, de ber mig att komma in så att de kan sätta rätt pris.

Det visar sig att de kan svetsa på ett nytt rör för en bråkdel av vad det kostar att byta hela. Wow! Jag tar en timmes promenad i Sundbybergs centrum. Hinner reflektera på att de nya butiker som brukar kväva alla nya centra inte har hunnit hit ännu, I stället för Lindex finns fortfarande Gits Mode, Dressman har inte trängt ut Babils Kläder och Mixit tycks älska märken ännu mer än MQ.

Tillbaka i verkstan möts jag av en bekymrad mekaniker. Bultarna gick av i grenröret. Jag lägger upp ett bekymrat ansikte själv, men inombords jublar jag, det är nämligen just det skräckscenariot som fick mig att inte göra det själv. Jag visste det!

Stackaren hämtar hjälp och fixar allt till strax efter fem. Jag berättar för meken hur oerhört tacksam jag är, ännu mer som det faktiskt kostar mindre än han sa från början. Jippii! På kvällen firar jag med öl och räkor.

Tisdag:
Vaknar tidigt som vanligt och är på cykeln redan halv elva, efter att ha gjort en annan yoghurtmarinad för ytterligare lite lamm ur frysen. Cyklar förbi Kista där jag stannar en stund på Clas Ohlson, kommer fram till Ulriksdal prick kl 12 och möts av kö på trädgårdscaféet. Det är det värt. Deras amarettokaka är gudomlig. Tyvärr är inte salamin på brie&salamimackan perfekt, men mackan är bra nog, med pepprig ruccola, krispig sallad och hembakt bröd.

En uråldrig dam irrar runt bland borden. Diskplockaren som är född i ett annat land än Sverige släpper allt han har för händer, går fram och stöttar henne, hon ser ut att kunna blåsa omkull närsomhelst. Han pratar med henne, frågar vad hon vill och hjälper henne att leta efter sin dotter som hon har tapppat bort. Dottern står vid kassan och låter lätt uppgiven när hon upptäcker mamman på väg ut ur cafét, in i växthusen stödd av den unge pojken. Ekipaget vänder tillbaka, men dottern får styra upp igen, när mamman vill sätta sig någon annanstans än där hon planerat. Hon tar över stödet från pojken, och nästan släpar iväg mamman till ett bord hon har bestämt.

Jag cyklar vidare, försöker ta mig norrut längs Edsviken, hittar en otroligt vacker väg som sedan mynnar ut i ett villaområde där husen gott och väl kunde rymma tre familjer (och bilarna också). Tröttnar dock så småningom på alla uppförsbackarna och vänder hemåt. 44 kilometer blev det i alla fall, det känns i vissa ädlare delar...

Maten blev kanon, intressant med muskot och rosenvatten. Jag var försiktig med saltet och rensade större delen av chilin på frön för att inte bli fullständigt svedd. En Jämtlands Pilgrim till funkade perfekt.

Precis nu tog jag en bit SIA kaktus och citronsorbet med en skvätt Tequila över - aaaaaahhhhhhhhh!

Inga kommentarer: