lördag, juli 08, 2006

Trött

"Grååååt inga tååååhååraaaar föhör miiin skuulll" Hela centrum översvämmas, folk ser sig omkring, undrande först, sedan leende. Det är inte lokala haket, där man visserligen kan få höra ett och annat men förmodligen mer Peter Jezewski än Thorleifs. Ljudet kommer ur en lägenhet, där ett par står på balkongen med burkar i näven.

Hinner cykla till vattnet och ta ett bad innan molnen kommer. När jag ligger där, kommer plötsligt ett bröllopspar gående. Vilken kontrast, jag och några till i badkläder, bruden i långklänning, brudgummen i slips och kavaj. Efter dem kommer en fotograf, som skall ta bröllopsbilder. De står inte fullt fem meter från mig, under en björk, han dirigerar. "Luta huvudena närmare varann - det är tillåtet att se lyckliga ut". Faktum är att han (brudgummen) ser rätt less ut, leendet blir mest en grimas. Han har en fin kavaj i alla fall, beige med profilerat blommönster. Tillsammans med dem följer ett annat par, han mörk kostym (jag fortfarande i badbyxor) hon i röd fotsid sidenkläning, uppenbarligen skall hon framföra en sång (alla bröllop måste ha en sång eller?). Dock ser hon rätt amatörmässig ut när hon rör munnen till texten och visksjunger med tunn röst. Lycka till.

Centrum ja. Jag handlar äpplen, spenat och potatis och blomkål. Det blir en jättegod blomkålscurry, tillsammans med yoghurt. Riktig crossover blir det när jag äter grillade revbensspjäll till. Litovel till, för närvarande den tjeckiska favoriten på Systemet, nästan godare än Jämtlands Bärnsten, definitivt mer prisvärd.

Varje gång jag sätter mig i soffan, somnar jag i den. Det har hänt tre gånger i dag. Det är bra.

Inga kommentarer: