söndag, november 13, 2005

Den goda maten

Kostym från Günthers
Skjorta och slips från Shirt Factory

innanför, en något uppblåst kropp.







- Kom så köper vi extra kuponger och får oss något riktigt att dricka! - Två damer uppenbarligen trötta på att få alltför små skvättar i glasen snabbar upp stegen och siktar på kassan där man köper smakkuponger. Fler välsminkade ungdomligt klädda damer hänger också vid montern där Börje Salming med extra sliten uppsyn visar upp fler alkoholhaltiga produkter. Till slut tinar han av deras ogenerade beundran och visar sin extremt jämna tandrad i ett leende.

Trängseln är också stor vid montern där Maria Corrazza energiskt visar upp de italienska specialiteter hon importerar under sitt namn, förmodligen mest för att få växla något ord med celebriteten. Att svenskar skulle vara återhållsamma med att ta kontakt med kändisar gäller inte på en matmässa efter några smakprov innanför blusen. Herrarna i sällskapen tycks föredra Frithiofsson eller så hänger de helt enkelt i de montrar där man byggt upp en bar, och blir högljuddare och högljuddare, särskilt de yngre försäljartyperna med jeans och randiga kavajer. Till slut börjar det hela anta proprotionerna av en gigantisk förfest. Snacksen får man vid ost och korvdiskarna, drickan hos vin och spritleverantörerna.

De montrar där man får smaka på bröd och andra lokala icke-köttprodukter från olika landsdelar blir mer och mer övergivna, men man har trevligt ändå och förser sig med ekologisk porter från en man klädd i ett svampmönstrat förkläde, något som uppenbarligen skall puffa för hans svampkonserver.

Jag har slunkit in som "mi amore" till M som hjälper till i en Sardisk monter och har tid att gå runt medan hon tolkar. När jag kommer tillbaka efter att ha smakat på rökig Mackmyra (granrök och vanilj från ekfaten), Gotländsk rom kryddad med pistage och vaniljglögg, blir jag bjuden på Myrtenlikör, en kolsvart bitter vätska som doftar lite mandelaktigt, alla ler skakar hand och är uppenbarligen angelägna om att jag ska trivas. Jag svarar med de bredaste leenden jag har, det enda sätt jag kan kommunicera på, alla pratar italienska.

Dagen före var vi med samma sällskap som arrangerade midddag (6 rätters) för tänkbara importörer och blev trakterade med sardiska specialiteter såsom lagrad pecorino, vildsparris, kronärtskockor, inlagd ål och rökt multerom. Vidare en hemgjord pasta (direktörens mammas!) med olika såser, lamm, get, efterrätter, allt serverat med vin från sardinien, olika sorter från lättare till kraftigt, alla med den varma, fruktiga lite brända smak som jag uppskattar så. Vi åt i fyra timmar, jag i svart kostym, något för tajt för den typen av utsvävningar. Att äta fiberbröd till frukost och bulgur till lunch verkar inte hjälpa ett dugg...

1 kommentar:

Marie sa...

Å, jag hade velat gå på mässan. Lyllos!